V týdnu, kdy si připomínáme významný den naší historie – 28. října, Den vzniku samostatného Československa, se žáci 3. třídy zapojili do výuky netradiční formou. Výuku jsme rozdělili do center aktivit, která propojovala znalosti a dovednosti z českého jazyka, matematiky a výtvarné výchovy. Cílem bylo přiblížit dětem historický význam tohoto dne hravou a tvořivou formou, zároveň rozvíjet jejich samostatnost, spolupráci a zodpovědnost.
V jazykovém centru se žáci seznámili s jednoduchým příběhem o tom, jak a proč vznikla v roce 1918 samostatná Československá republika. Pracovali s krátkým textem, ve kterém si trénovali:
- porozumění čtenému textu,
- vyhledávání informací,
- práci s časovou osou událostí,
- vybírali krátké odpovědi na otázky k textu, jejímž výsledkem bylo slovo DEMOKRACIE,
- doplňovali slova do státní hymny a poznávali slova slovenského jazyka: ťava, topánky, raňajky, lopta …
V matematickém centru žáci pracovali s tematickými úlohami inspirovanými historickým kontextem. Mezi úkoly bylo například rozluštění matematické šifry, kde si procvičili násobilku, řazení čísel a abecedu. Získali tak jména významných osobností tohoto období, název nejvyšší hory Československa a barvu vlajky v té době.
Matematické centrum rozvíjelo nejen početní dovednosti, ale i logické myšlení a aplikaci matematiky v reálných situacích.
Ve výtvarném centru si žáci mohli vybrat jednu z kreativních činností:
- vytvoření karikatury postavy T. G. Masaryka nebo
- výroba flipbooku o Československu.
Výuka v centrech aktivit umožnila žákům pracovat samostatně i ve skupinách, volit si pořadí center a přizpůsobit si tempo práce. Učení bylo smysluplné a propojené s reálným životem, čímž jsme podpořili nejen rozvoj vědomostí a dovedností, ale i vztah dětí k historii naší země.
Tímto způsobem jsme dětem nejen připomněli, proč je 28. říjen tak důležitý, ale ukázali jsme jim, že učení může být zábavné, tvůrčí a plné spolupráce.
Mgr. L. Cilerová







